vrijdag 1 juli 2011

Schapen (vakantietocht)

Nog wat foto's van begin april. Tijdens de rit van Portland naar Mildura kwamen door een gebied met vele schapen. Honderden hebben we er gezien, misschien wel duizenden. Soms waren ze moeilijk te zien. De grauwe vacht was bijna net zo grauw als de omgeving. Voor je het wist was je er al weer voorbij gereden.
Deze kudde (Merino)schapen stond dicht aan de weg. Ze waren bijeen gedreven.
We zijn even uitgestapt om te kijken. De boer kwam naar ons toe. Hij vertelde dat hij ze net wilde gaan verplaatsen, samen met zijn hond. We mochten wel even komen kijken.
Met kleine gebaren en fluitjes gaf hij de hond de nodige opdrachten. Hij bleef zelf rustig achter de kudde (in het stof) staan.


De hond die veel gebruikt wordt is de Kelpie. Een echte veedrijver.


Tijdens mijn sunset boottocht in Darwin kwam ik in gesprek met een schapenboer die ergens tussen Adelaide en Perth zijn bedrijf had. Hij had ik weet niet hoeveel grond. Dat heb ik niet onthouden. Wel het aantal schapen, 60.000. Ze woonden op 500 km van de eerst volgende grote stad. Bij het bedrijf woonden enkele andere gezinnen waaronder hun dochter met haar gezin. Elke week kwam er een vrachtwagen langs met de nodige boodschappen, de kinderen kregen les via de computer. Elke dag een half uur contact met een leerkracht. Vind het erg jammer dat ik het adres niet heb gevraagd. Was er graag een keer langs gegaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten