maandag 4 maart 2013

Grass tree

Tijdens boswandeling kom we deze plant regelmatig tegen. Bij onze laatste tocht, de Two Creeks Track zag je hem wel erg vaak.
Zoals hier, de helling stond er vol mee. Onze buurvrouw had me ooit een keer de naam doorgegeven. Helaas was me die ontschoten, maar ik wist wel dat er een verhaaltje bij hoorde. Haar even een foto gemaild met  mijn vraag erbij.
's Avonds al een reactie. In de volksmond heet deze plant "a black boy".  Maar die naam is op dit moment niet meer gepast. Dus nu Grass tree. Een stam, met aan de bovenkant een bol waar scherpe sprieten uit groeien. De plant groeit er traag. Planten met een stam van ongeveer een meter hoog kunnen al wel 100 jaar oud zijn.
De naam "black boy" kwam door de zwarte stam. Die kan zo donker zijn dat het net lijkt of de stam verbrand is. Op onderstaande foto is dat goed te zien. Ook zie je dat een deel van de sprieten verwijderd is. Dit zal denk ik gedaan zijn omdat de plant zo dicht langs het wandelpad staat. De sprieten zijn echte heel hard en scherp.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten