woensdag 23 januari 2013

Bij het rif

Op de duikplek aangekomen werden de verschillende groepen een voor een te water gelaten. Eerst de geoefende duikers die in het bezit waren van de nodige brevetten. Deze gingen ook wel onder begeleiding van een gids. Op een lijst werd bijgehouden wie er te water ging. Welke groep, hoeveel personen. Deze groep ging tot 20/24 meter diep dacht ik. Veel dieper heeft eigenlijk geen zien. Je hebt dan niet zoveel kleur meer.
Daarna gingen de groepen met onervaren duikers. De zogenaamde introductieduiken. Deze gaat tot 10/12 meter diep. Ook hier op het achterdek nog even kort de instructies. Deze groepen bestonden uit maximaal 4 personen. De man in het roze pak was ook mijn begeleider. Bij deze duik, de tweede van de dag, deed ik niet mee. Ik had me ingeschreven voor twee duiken. Ze hadden me ingedeeld bij de eerste en de derde.
Toen alle duikers weg waren konden de snorkelaars het water in.
Vanaf de boot zag je al vele vissen zwemmen. Op deze plek, de tweede, hadden we ook schildpadden kunnen zien. Helaas, ik heb er niet een gezien. Iemand anders heeft er vanaf de boot wel een voorbij zien zwemmen.
Niet alleen de begeleider onder water hield je goed in de gaten, ook vanaf de boot hielden ze toezicht.
Ook de snorkelaars kregen het advies een pak aan te trekken. Ik heb een kwal gezien. Of het de box jellyfish was?????
Om te voorkomen dat er iemand achterbleef op het rif (de film The Reef) werd er voor het verlaten van de duikplek eerst geteld. Er werd omgeroepen dat niemand zijn plek mocht verlaten. Er kwamen dan twee mensen langs die koppen gingen tellen. Compleet, dan gingen we weer verder.
Wanneer je uit het water kwam werd ook genoteerd en je moest op dat moment ook teken op de lijst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten