woensdag 30 januari 2013

Admiralty House

Toen we tijdens Australia Day naar de boten stonden te kijken hoorde ik bij de mensen naast me wel de naam Julia Gillard vallen (de prime minister). 'Of ze ook stond te kijken':  hoorde ik ze zeggen. Ik heb er verder geen aandacht aan geschonken.
Aan de overkant zag ik wel dit geweldige huis. Even op de foto zetten en later op de blog zetten was mijn gedachte.
Nu ik de foto van het huis dus heb geplaatst wilde ik wel iets meer over dit huis weten. Via google maps vond ik de naam van het huis. Daarna verder gezocht. En wat blijkt: Het is de Sydney residentie van Julia Gillard. Ze had er dus wel kunnen zijn.
Het huis is gebouwd in 1842/1843 door kolonel Gibbes.
In 1885 is het huis gekocht voor de admiraal van de marine. Vandaar dus de naam Admiralty House. Voorheen heette het Wotonga.
Van 1913 tot 1930 was het de residentie van de Gouverneur Generaal. Daarna ging de Gouverneur richting Canberra (de hoofdstad van Australiƫ).
In 1936 werd het huis weer als Sydney residentie in gebruik genomen.
Dus als J Gillard in Sydney is, verblijft ze daar. Ook hoge buitenlandse gasten verblijven hier. Leden van het koninklijk huis, presidenten en de paus waren er al te gast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten