woensdag 23 januari 2013

Gum tree

Van de eucalyptus, ook wel gumtree of kortweg gums genoemd bestaan er vele honderden variëteiten. De ene site praat over 600, de andere over 700. Allemaal gumtrees. Niet te verwarren met de Australische Marktplaats, die heet ook Gumtree.
Enkele, of veel van deze bomen hebben de lastige gewoonte om naast het blad ook de bast te verliezen. Met name wanneer ze in je tuin staan kan het erg lastig zijn.
Waarom lastig, dat zie je wel als je door een park loopt met van die bomen. Grote stukken bast liggen her en der verspreid. Niet zo eenvoudig op te ruimen als je dat zou willen.
Hier enkele foto's die ik een paar weken geleden genomen heb. Volgens mij is het niet iets dat jaarlijks gebeurd. De eerste foto van dit bericht is dezelfde boom, maar al eerder genomen. Toen was die al helemaal 'ontveld'.
De boom knapt als het ware uit zijn jasje. Op onderstaande foto zie je goed wat er onder vandaan komt. Zouden ze het in de bomenwereld ook een perzikzacht huidje noemen. Het is wel heel mooi glad wat er onder vandaan komt.
Terwijl ik dit type denk ik ook even de vele bosbranden van de afgelopen periode. De wortels van deze bomen zijn zo dat ze, b.v. na een brand, zo weer een andere boom kunnen laten groeien. Tevens las ik dat de hars van deze bomen niet zo goed tegen de hitte kan. Boven de 30 graden kunnen de bomen spontaan gaan branden. En wanneer er dan veel van die droge losse stukken aan de boom hangen, dan brandt het wel.
Klik je op de locatie (streetview) dan moet je even een beetje schuiven. De boom staat precies achter het vrachtautootje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten